Művészkönyvek-objektek /Book Art-Objects

Művészkönyvek-objektek /Book Art-Objects 1993-2013

„A művészkönyv nem „anti-könyv”, hanem a könyvfogalom kiszélesítésének apológiája. A könyv a művészt arra készteti, hogy más módon tolmácsolja általa a forma és a tartalom klasszikus kettősségét. A művész nekiesik a könyv lényegének, hogy képekké alakítva összebékíthesse a szöveget és a szerkezetét a szöveget hordozó anyaggal.

Guy Bleus

1993 óta készítek könyvtárgyakat. A múlt, a jelen és a jövő összeérését, egy ősi emberi igény, a nyomhagyás és a kommunikáció folytatását, új formáját látom benne. A képzelet szabad szárnyalásának újabb lehetőségeit, asszociációk végtelen sorát, a műfajok közötti átjárhatóság újabb bizonyítékát jelenti számomra. A könyv hétköznapi, formai, fogalmi tartalmának megújítása, újraértékelése, hallatlanul izgalmas feladat számomra. Mára a könyv külső megjelenési formája igencsak elszegényedett. A könyv mint műtárgy… Érdekel az írás, mint grafikai elem, mint kommunikációs képi elem, az írás és az olvasás eszközeinek megjelenésének kezdeteitől napjainkig végbemenő változása, alakulása. A könyv szimbolikájának, filozófiai vetületeinek kibontása, kifejtése színre, formára, anyagra való.

Alapanyagként a környezetemben található elhasználódott, régi és új tárgyakat, telefonkönyveket, az olvasás kellékeit, mint pl.szemüveg, lámpa stb. vagy éppen egy autó eldobott légszűrőjének darabjait használom fel, melyet lehet vágni, festeni, formálni, alakítani. Fontos számomra az elektrográfiai munkáim alkotóelemként való alkalmazása e tárgykompozíciókban. Ez egyrészt sajátos karakter kialakulását jelenti, másrészt úgy érezem manuálisan jól kiegészíti a virtuális alkotási módot, s e párosítás mindkét műfajt újfajta jelentéstartalommal tölti meg, magában hordozva a tovább. ,, lépés lehetőségét, lefordítása…

HAász Ágnes

PORTRÉ

Művészkönyv kiállítások

EGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK
1995.

  • Ermíniák, Lítea Könyvesbolt és Teázó, Fortuna Passege, Budai Vár, Budapest
    Megnyitotta: Kiss Ilona képzőművész

2002.

  • Művészkönyvek, Petőfi Emlékkönyvtár, Kaposvár

2003.

  •  Térfigurák lábjegyzettel – Digitális nyomatok, művészkönyvek, objektek,
    Csepel Galéria, Budapest, megnyitotta: Muladi Brigitta művészettörténész

 

CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK
1993.

  • Könyvtárgyak ’93, Országos Széchényi Könyvtár, Budapest

1994.

  • II. Nemzetközi Művészkönyv Kiállítás, Szent István Múzeum, Székesfehérvár

1995.

  • Bartók a képzőművészetekben, Zenetörténeti Múzeum, Budapest
    Budapest Könyvfesztivál, Kongresszusi Központ, Budapest
    Moholy-Nagy Emlékkönyv, Vigadó Galéria, Budapest

1997.

  • Livres-Objets, Xantus János Múzeum, Győr

1998.

  • 1. Nemzetközi Livres.Objets Biennálé, Vasarely Múzeum, Budapest

1999.

  • Made in Hungary: Contemporary Artists’Books, Dowd Fine arts Gallery, State
    University of New York College at Cortland
  • Könyvfesztivál, Kongresszusi Központ, Budapest
  • 51. Frankfurti Könyvvásár Művészkönyv, Ex Libris- Frankfurt, Németország

2000.

  • 3. Nemzetközi Művészkönyv kiállítás, Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár
  • Magyar művészkönyvek, Goethe Intézet, Budapest
  • Lélegzet, Erdei Ferenc Művelõdési Központ, Kecskemét
  • Le Livre-Le Libre, Le Louviére, Belgium
  • 51. Frankfurti Könyvvásár MMAT kiállítása, Csepel Galéria, Budapest
  • Művészkönyv kiállítás MMAT, Festõterem, Sopron
  • Apokolipse, 2nd International Artist’s Book Triennial Viknius’00, Arka Gallery, Vilnius, Litvánia

2001.

  • Apokolipse, Gallery 5020, Salzburg, Németország
  • A könyv műalkotás, Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár
  • Le Libre – Le Livre, Duna Galéria, Budapest

2006.

  • IV. Nemzetközi Művészkönyv kiállítás, Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár

2007.

  • Le Pont / A híd, Művészetmalom, Szentendre

2012.

  • Magyar Művészkönyvalkotók Társasága / MMAT kiállítás, Reök Palota, Szeged

2013.

  • V. Nemzetközi Művészkönyv kiállítás, Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár

MŰVÉSZKÖNYVEI KÖZGYŰJTEMÉNYBEN
Xantus János Múzeum, Győr
Városi Képtár – Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár
Artpool Művészetkutató Központ, Budapest
Szöllõsi-Nagy gyűjtemény, Párizs, Franciaország
Publikációk:
1. Pécsek Imre: A művészkönvek alkalmat adnak az uniformizált világ megújítására,
METRO-Régiók hírei, 2002. Novemver 5., Kedd, 7. Oldal
2. elel-: A könyvtulajdonosok képecskéi – Ex Libris- kiállítás Frankfurtban, Élet és Irodalom,
1999. 10.08., 18.old
3. Szirányi István: REÖK-tönzött könyv-művek, Új Művészet, 2012.06, XXIII. Évf. 6.sz,
40-41. Oldal, Kép: HAász Ágnes: A szavak súlya 2006. Vaskódex, 1993.

Vaskódex, 1993. Fém, festett alufólia, object trouvée, szemüveg
Vaskódex, 1993. Fém, festett alufólia, object trouvée, szemüveg
Vaskódex, 1993. Fém, festett alufólia, object trouvée, szemüveg
Vaskódex, 1993. Fém, festett alufólia, object trouvée, szemüveg

Könyvkincsek a magasban…

Amikor 1989-90-ben megcsináltam az első könyvmunkámat, az Éjszaka könyvét, egy festett könyvtárgyat, bizony azt gondoltam, hogy teljesen egyedül vagyok a világban ezzel a nagy könyvszeretetemmel. Egy véletlen szerencse folytán a következő évben eljutottam Frankfurtba,a nemzetközi könyvvásárra, s meglepődve láttam, hogy egész folyosó tele van furcsa könyvekkel, amelyek valahol rokonok az én dédelgetett, egyetlen festett könyvemmel. A meglepetés arra indított, hogy szisztematikusan felkutassam a témát itthon, s külföldön egyaránt. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy a műfajnak itthon is van jelene, sőt gazdag múltja. A hetvenes években már virágzott, s később búvópatakként, más műfajokhoz kapcsolódva (mail-art, koncept-art, object, könyvdesign) létét megőrizte, s ma reneszánszát éli. A jelenkori újraéledésben találkoztam először HAász Ágnes munkáival, azon a bizonyos Széchényi Könyvtár-béli kiállításon 1993-ban, amely nagy pezsgést indított el a téma iránt érzékeny kollégák körében. A művészkönyv személyes, vallomásos jellege, intimitásból érzékelhető valamennyi alkotónál, így HAász Ágnes esetében is. A csodalámpára utaló, mesefolyamatot rejtő varázsdoboz, bár formailag különbözik a többi könyvmunkáitól, mégis felidézi a gyermekkori mesélések meleg hangulatát, az alkotó szándéka szerint az Ezeregyéjszaka meséinek titokzatosságát. A véletlenszerűen talált, makacsul könyvvé alakított tárgyak, alapanyagok bizonyítják a művész hajthatatlanságát, hogy a meglelt szellemi kincset számunkra megőrizze, vizuális nyelven elénk tárja, felmutassa. Alázattal és áhítattal nyúl egy régi kort idéző papírdarabért, s a XX, század ecsetjével, a fénymásolóval alakítja olyan grafikává, aminek effektusait más módon lehetetlen előállítani. Az új látvány gép és ember alkotótársakként hozzák létre. Ez a tisztelet az alkotás folyamata s eszközei iránt magyarázza rokonszenvét akár egy szigorú ikonfestő kézikönyv iránt is, mely a nekünk tetsző, s itt bemutatott Ermíniák sorozatot ihlette. Micsoda ívet húzott az alázatos
ikonfestő, s a szabad szellemű, korszerű technikákat alkalmazó művész között, aki megszívleli az ikonfestő tankönyv intelmeit: „…dolgod ne érzéketlenül és ne kutyafuttában végezd, hanem istenfélelemmel és áhítattal: merthogy az Istennek tetsző cselekedet”, s emellett persze ravaszul kitanulja a fénymásoló lehetőségeit, s kettőt összevegyítve csak rá jellemző grafikai karaktert hozzon létre. A kiindulópont szigorától mentesen, az újat kereső alkotó szabadságát hangsúlyozva sejteti a továbblépés lehetőségeit is.

Budavár magasán, 1995. március 10-én délután 5 órakor egy csésze „Lithea” mellett

Kiss Ilona képzőművész

Téka: Io. Ágnes HAász et amicorum - (Haász Ágnes és barátai kiskönyvtára) 37 db kiskönyv 1993. vegyes (fadoboz, letraszet,falapoc, elektrográfia) 18,5 x 27,5 x 23cm
Téka: Io. Ágnes HAász et amicorum – (Haász Ágnes és barátai kiskönyvtára) 37 db kiskönyv 1993. vegyes (fadoboz, letraszet, falapoc, elektrográfia) 18,5 x 27,5 x 23cm vegyes (fadoboz, letraszet, falapoc, elektrográfia) 18,5 x 27,5 x 23cm
Gyûrû könyv 2000. Technika : vegyes (karton, légszûrõ, elektrografika) Méret: 7 x 18 cm
Gyűrű könyv 2000. Technika : vegyes (karton, légszűrő, elektrografika) Méret: 7 x 18 cm
Bábel könyve 1993. Tefonkönyv, betûtészta Méret: 22x6x28 cm
Bábel könyve 1993. Telefonkönyv, betűtészta Méret: 22x6x28 cm
Aranyszabályok 1996. vegyes (fadoboz, letraszet, falapoc, aranyfesték) 25 x 5,5 x 4,5 cm
Aranyszabályok 1996. vegyes (fadoboz, letraszet, falapok, aranyfesték) 25 x 5,5 x 4,5 cm
Hommage á Moholy-Nagy 1996. Fémháló, azbesztlap, vörösréz drót, 15 x 15 x 2,5 cm
Hommage á Moholy-Nagy 1996. Fémháló, azbesztlap, vörösréz drót, 15 x 15 x 2,5 cm
Sansa-könyv 1995. Fa, fém, 20 x 5,53x x 12,5 cm
Sansa-könyv 1995. Fa, fém, 20 x 5,53x x 12,5 cm
Fényalbum-Hommage á Moholy-Nagy, 1995. Tükör, plexi, letraszet, 25x21x2,5 cm
Fényalbum-Hommage á Moholy-Nagy, 1995. Tükör, plexi, letraszet, 25x21x2,5 cm
Szövegdoboz Tükör, plexi, letraszet, 25x21x2,5 cm
Szövegdoboz, tükör, plexi, letraszet, 25x21x2,5 cm

11

3. Nemzetközi Mûvészkönyv kiállítás, Deák Gyûjtemény, Székesfehérvár, 1. Hegedûre írva, 2000. fa, elektrográfia, papír, 14x25x3 cm (balra lent) 2. Zongoradarab, 2000. telefonkönyv, tempera, tus, 28,5x25x6 cm (jobbra lent ), 3. Graduálé, 2000. légszûrõ,fa, tus, 23x23x6 cm (jobbra fent) Deák Gyûjtemény, Székesfehérvár
3. Nemzetközi Művészkönyv kiállítás, Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár, 1. Hegedűre írva, 2000. fa, elektrográfia, papír, 14x25x3 cm (balra lent) 2. Zongoradarab, 2000. telefonkönyv, tempera, tus, 28,5x25x6 cm (jobbra lent ), 3. Graduálé, 2000. légszűrő, fa, tus, 23x23x6 cm (jobbra fent) Deák Gyûjtemény, Székesfehérvár
Lábjegyzetek 1., 2005 .hungarocell láb letraszet, 31x9x14 cm
Lábjegyzetek 1., 2005, hungarocell láb letraszet, 31x9x14 cm
Lábjegyzetek 2., 2005 .mûanyag láb letraszet, 44x8x12cm
Lábjegyzetek 2., 2005., műanyag láb letraszet, 44x8x12cm
Egy húron pendültek, 2013. festett alufólia, bõrszál, fém hangszerdarabok
Egy húron pendültek, 2013., festett alufólia, bõrszál, fém hangszerdarabok
A szavak súlya, levélmérleg, kavicsok, 2006.
A szavak súlya 2006., levélmérleg, kavicsok
Pessoának ajánlva, a portugál költõnek, aki elsõként írt verset írógépen 2013., vas, írógépfej
Pessoának ajánlva, a portugál költőnek, aki elsőként írt verset írógépen 2013., vas, írógépfej

Leave a comment